Turkuvaz Medya tarafından düzenlenen “Değişen Dünya Düzeninde Fırsatlar Zirvesi” kapsamında gerçekleştirilen “Yeni Dönemde Fırsatlar” panelinde, yeni küresel ekonomik düzende ülkemizin güçlenen rolüne vurgu yapıldı. A Para Spikeri Uğur Kormaz’ın moderasyonunda gerçekleştirilen panelin katılımcıları Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Başkanı Nail Olpak, Anadolu Aslanları İşadamları Derneği (ASKON) Başkanı Orhan Aydın ve Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Ömer Koyuncu, pandemi sonrasında oluşan ve Amerika Başkanı Donald Trump’un 2 Nisan’da fitilini ateşlediği tarife savaşlarının Türkiye için doğurduğu fırsatlar masaya yatırıldı. Yeni dönemde ülkemizin önündeki fırsatlara odaklanmanın önemine vurgu yapan katılımcılar, “ABD-Çin arasındaki gerilim Türkiye için yeni bir fırsat penceresi açtı. Bu fırsatı iyi değerlendirerek ekonomiye katkımızı artırmalıyız” dedi.
YAKIN ÜLKELER VAZGEÇİLMEZ
Dünyanın en büyük askeri ve ekonomik gücü konumundaki Amerika Başkanı Trump’ın ikinci başkanlık döneminde attığı adımların küresel anlamda etki yarattığını söyleyen DEİK Başkanı Nail Olpak, “Trump bir işadamı olduğu için ülkeyi şirket yönetme mantığıyla yönetiyor. Bu da tüm dünya ekonomileri için yeni fırsatların yanında yeni riskler de yaratıyor” dedi. Amerika ile 100 milyar dolarlık iş hacmi hedefimizin bulunduğunu hatırlatan Olpak, şunları kaydetti: “Amerika Çin’le olan ticaret dengesizliğini azaltmak istiyor. Trump, ilk başkanlık döneminde Çin’e karşı verilen 550 milyar dolarlık açığı 450 milyar dolara indirdi. Kendileri de Çin’e 140 milyar dolarlık da ihracat yapıyor. ABD Çin’den alımını azaltıp, başka ülkelerden artıracaksa bu sizim için fırsattır. Bizim Amerika’ya ihracatımızda başta çelik ve alüminyum sektörleri öne çıkıyor.
Çin, Amerika’ya satamadığı bu ürünleri nereye satacak? Bizim sattığımız ülkelere satarsa nasıl pozisyon alacağız? Amerika toplam ithalatını azaltıp azaltmayacağını net olarak göremiyoruz. Daha agresif şekilde pazarlara girmemiz lazım.” En büyük ticari partnerimiz konumundaki Avrupa’nın önemine vurgu yapan Olpak, “Avrupa birliği ile olan ikili ticaretimiz son 5 yılda yüzde 60 arttı. Yakın ülkelerle ticaret yapmayı önemsiyoruz. Bu ticaret ortağımızın bizim için vazgeçilmez olduğunu bilerek hareket etmeliyiz. AB üyesi olmayan ülkeleri de kattığımızda ticaretimizin yüzde 55’ini buraya yapıyoruz. Gümrük Birliği anlaşmasının yenilenmesi en önemli konu.”
CİDDİ FIRSATLAR VAR
Son 24 aya baktığımızda ihracatımızda yüzde 3.7’lik ithalatımızda ise yüzde 6.7’lik bir büyüme olduğunu söyleyen ASKON Başkanı Orhan Aydın ise ticaret hacmimizde de yüzde 5.5’luk bir büyüme olduğunu dile getirdi. Küresel ekonomilerin daralma yaşadığı bu dönemlerde bu rakamlara ulaşmanın önemli olduğunu ifade eden Aydın, çevre ülkelerimizde yaşanan siyasal ve ekonomik çalkantılara dikkat çekti. Rusya ve Ukrayna arasındaki savaşın sonlanma ihtimalinin güçlendiğine vurgu yapan Aydın, şunları kaydetti: “Bu durumda ihracatımıza ciddi bir olumlu katkı olacaktır. Ayrıca bugüne kadar her iki ülkede de önemli işlere imza atan sektöründe müteahhitlik sektörü için ciddi fırsatlar oluşacağını öngörüyoruz.” Dolar/Euro paritesinde euro lehine yaşanan gelişmelerin ihracatımız için büyük önem taşıdığını dile getiren Aydın, “Değerli euronun ihracatımıza katkısı son derece önemli. Başta tekstil ve konfeksiyon gibi emek yoğun sektörlerde bunun olumlu etkisini görmeye başladık” diye konuştu. Aydın, ayrıca olarak yılın ikinci yarısında turizm ve gıda sektöründeki ihracat artışıyla ihracat gelirlerinin tırmanışa geçeceğini kaydetti.
BİZE REKOR YETMİYOR
Türkiye ekonomisi için önemli bir sektör olduklarını dile getiren OYDER Başkanı Ömer Koyuncu, 1.200 yetkili satıcı olarak ülke genelinde 5-6 milyar dolarlık bir yatırımlarının söz konusu olduğunu anlattı. Yaklaşık 60 bir kişiye istihdam sağladıkları bilgisini paylaşan Koyuncu, “Bilinenin aksine biz ihracat fazlası veren bir sektörüz. Türkiye otomotivde bir üretim devi konumunda” dedi. Bu yıl 1 milyon 150 bin ila bir milyon 200 bin bandında satış öngördüklerini anlatan Koyuncu, enflasyonun aşağı gelmesiyle birlikte bu rakamlara ulaşacaklarına inandıklarını kaydetti. Kredi faizlerinin yüksekliğinin satışların önündeki en büyük engel olduğunu dile getiren Koyuncu, “Türkiye’de otomotiv sahipliği oranının Avrupa’nın çok daha gerisinde. Otomobil sahipliği 1 milyon 200 binler seviyesinde. Bu nedenle hala gidecek çok yolumuz var. Özellikle alt gelir grubunun araba almasını sağlayacak çözümler sunmamız gerekiyor. Bizim amacımız rekor kırmak değil her ihtiyacı olan vatandaşımızın araba almasını sağlamak. Bu nedenle rekorlar bize yetmiyor” dedi.
TÜRKİYE GÜVEN DUYULAN BİR YATIRIM MERKEZİ
Turkuvaz Medya Merkezi’nde düzenlenen “Değişen Dünya Düzeninde Fırsatlar Zirvesi”nde bir konuşma yapan Türkiye’nin önde gelen sanayicilerinden Doğanlar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, Türkiye’nin artık sadece pazar değil, ortaklık yapılan, güven duyulan yatırımsal bir merkez olduğunu vurguladı. Doğan, “Türkiye’nin önündeki fırsatlar var. Krizler aynı zamanda fırsat pencereleridir. Biz bu pencereleri açmaya hazır olmalıyız” dedi.
100 MİLYAR DOLARLIK İTHALAT
Türkiye’nin Suriye ve Ukrayna’nın yeniden inşasında aktif rol oynayabileceğini ve dünya müteahhitlik liginde üst sırada olduğu mesajını veren Doğan, sözlerine şöyle devam etti: “TANAP, Karadeniz gazı, Doğu Akdeniz enerji koridorlarında stratejik güç biziz. Afrika ve Orta Asya açılımları kritik önemde. Mobilyacı da olduğumuz için yakından takip ettiğimiz Amerika’nın 100 milyar dolarlık mobilya ithalatında fırsatlar olduğunu Amerika ticaret bakanının ülkemizi ziyaretinde bizzat yaşamış durumdayız.”
TÜRK KALİTESİNİ TAŞIDIK
Afrika’da da Türkiye’yi bekleyen çok büyük fırsatlar olduğuna dikkat çeken Doğan, “Mesela Senegal, Afrika’nın en büyük hal yeri projesi, 100 milyon dolar üzerinde bir iş Fransızlara gitmek üzereydi. Ancak Cumhurbaşkanımızın özel ilgisiyle bu proje bize verildi” diye konuştu. Doğan, “Biga markamızla Senegal’de mobilya fabrikası kurduk. 6-7 yıldır yerleşim durumdayız. Ve biz oraya sadece fabrika kurmadık; Türk girişimciliğini, kalitesini ve güvenini taşıdık. Geçtiğimiz günlerde yeni Senegal Cumhurbaşkanı Türkiye’ye geldi. Yine Cumhurbaşkanımız aracılığıyla tanıştık ve yeni iş birlikleri için davet edildik. Artık Senegal’de mobilya, inşaat ve enerji sektörlerimizi model alarak büyüyoruz” ifadelerini kullandı.
GÜÇLÜ SPONSOR DESTEĞİ
Panelin ana sponsorları Halkbank, Türk Hava Yolları, Türk Telekom, Vakıf Faktoring ve Ziraat Bankası olurken destek sponsorluğunu Bellona, Doğanlar Holding, İstikbal ve NaraMaxx üstlendi.