HABER MERKEZİ
Oluşturulma Tarihi: Haziran 23, 2025 10:32
Tesla, CEO Elon Musk’ın yıllardır vaat ettiği sürücüsüz araç hizmetini nihayet hayata geçirdi. Şirketin 2025 Model Y SUV’leri, Amerika’nın Austin kentinde robotaksi hizmeti vermeye başladı. Böylece Musk’ın yalnızca kameralar ve uçtan uca yapay zekâ ile tam otonom sürüş mümkün iddiası ilk kez gerçek bir saha testiyle karşı karşıya kaldı.
Hizmet, şu an için yalnızca Güney Austin’de, sınırlı bir bölgede faaliyette. Filoda yaklaşık 10 araç bulunuyor. Tesla, robotaksi hizmeti için geçtiğimiz hafta içerisinde bazı seçili kullanıcılara davetiyeler gönderdi. Davet alan kullanıcılar, yeni robotaksi uygulamasını indirip 22 Haziran Pazar günü itibarıyla 4,20 dolarlık sabit ücretle sürücüsüz araç çağırmaya başladı.
ARAÇTA ŞİMDİLİK GÜVENLİK GÖREVLİSİ VAR
Araçlarda, direksiyon başında değil ama ön yolcu koltuğunda oturan bir Tesla çalışanı bulunuyor. Bu kişinin rolü “güvenlik monitörü” olarak tanımlansa da, herhangi bir acil durumda müdahale edip edemeyeceği, aracın kontrolünü alabilecek donanıma sahip olup olmadığı henüz bilinmiyor.
Kameraların dışındaki tüm sensörleri reddeden Tesla, Waymo gibi LIDAR ve radar teknolojileri kullanan rakiplerinden farklı olarak yalnızca kamera görüntüsüyle çalışan yapay zekâ sistemine güveniyor. Bu yönüyle Tesla’nın robotaksi hizmeti, teknoloji dünyasında büyük bir dikkatle izleniyor.
DENETİMLİ TEST Mİ, TİCARİ HİZMET Mİ?
Waymo ve benzeri otonom sürüş şirketleri, test sürecinde direksiyon başında bir operatör bulundurup bazen ön yolcu koltuğuna bir ikinci mühendis daha koyuyordu. Ticari faaliyete geçmeden önce bu kişiler araçlardan tamamen çıkarılıyordu. Tesla ise şimdilik bu “test personelini” doğrudan ticari hizmette tutmayı seçti.
Tesla’nın resmi internet sitesinde yayımladığı bilgilere göre robotaksi hizmeti her gün sabah 06.00 ile gece 00.00 arasında verilecek. Ancak yağışlı veya kötü hava koşullarında hizmetin durdurulabileceği belirtiliyor.
Şirket, içeriden bilgi sızmasını önlemek için bazı önlemler de almış durumda. Robotaksiyle yolculuk eden kullanıcılar, deneyimlerini sosyal medyada paylaşmaları halinde hizmete erişimlerinin askıya alınabileceği veya tamamen sonlandırılabileceği yönünde uyarılıyor.
VERİ ŞEFFAFLIĞI TARTIŞMASI
Tesla, Teksas Ulaştırma Bakanlığı’ndan (TxDOT) bilgi almak isteyen medya kuruluşlarının yaptığı başvuruları engellemeye çalıştı. Reuters’ın Austin Belediyesi’ne yaptığı bilgi edinme talebi de şirket tarafından engellenmeye çalışıldı. Tesla, bu bilgilerin “ticari sır” kapsamında olduğunu savunuyor.
Buna karşın lansman öncesi ve sonrası pek çok detay, sosyal medyada şirketin destekçileri tarafından paylaşıldı. Lansmanı sahada takip eden gazeteci ve Tesla eleştirmeni Ed Niedermeyer, Güney Austin’de Oltorf Caddesi yakınlarında sürücüsüz araçlara ait bir park alanı tespit etti. Lansmandan bir gün önce burada pek çok Model Y’nin giriş çıkış yaptığı görüldü.
Niedermeyer, lansman sabahı ön yolcu koltuğunda Tesla çalışanı bulunan markalı araçları park alanından çıkarken gözlemledi. Bir tanesinin ise henüz yolcu almadan iki farklı noktada ani fren yaptığı bildirildi. Her iki fren de polis araçlarının yakınından geçildiği anda gerçekleşti.
KABİN İÇİ KAMERA AÇIK DEĞİL
Tesla, robotaksi hizmetinde araç içi kamerayı varsayılan olarak aktif tutmuyor. Sadece kullanıcı desteği talep ettiğinde veya bir acil durumda kamera devreye giriyor. Yolculuk bittikten sonra ise aracın yeni sefere hazır olup olmadığını kontrol etmek için kamera kısa süreli kullanılıyor.
Tesla, kullanıcılara deneyimlerini fotoğraf ve video ile paylaşmaları konusunda teşvikte bulunsa da, kuralları ihlal eden içeriklerin paylaşılması durumunda hizmet erişiminin kesilebileceği uyarısında bulunuyor.
HENÜZ CYBERCAB’LER YOK
Tesla’nın Ekim 2024’te tanıttığı fütüristik “Cybercab” araçları bu hizmette kullanılmıyor. Yerine, Tesla’nın “denetimsiz” olarak tanımladığı yeni nesil Full Self-Driving yazılımına sahip Model Y araçlar görev yapıyor.
Musk, robotaksi lansmanını X platformunda “@Tesla_AI yazılım ve çip tasarım ekiplerini 10 yıllık emeğin sonunda gelen başarılı lansman için kutlarım” mesajıyla duyurdu.
Ancak ilk günün sonunda yapılan bazı paylaşımlar, Tesla’nın uzaktan destek ekibinin birkaç yolculukta devreye girdiğini gösterdi. Bir kullanıcı, destek ekibinin yardım ettiği bir yolculuk yaşadığını belirtirken, genel deneyimin “çok akıcı” olduğunu da not düştü.